2.čakra – svádhišthána
Tento sanskrtský název je odvozen od slovního základu svad – sladit. To dokonale vyjadřuje schopnost probouzet v nás příjemnou rozkoš až sladkost ze sexuality, kterou tato čakra přináší.
Druhý lotos je umístěn u kořene genitálií. Ty jsou u mužů velmi blízko prvnímu lotosu, takže bývají často nepatrné rozdíly mezi oběma lotosy a dochází k záměně. U žen se druhý lotos nachází v jemněhmotném těle mezi pupkem a vaječníky, čili zhruba v lůně, v děloze.
Tato čakra v nás obvykle vyvolává přání, rozkoš, sexualitu a rozmnožovací funkci. Protože se v její oblasti nachází ve fyzickém těle sakrální plexus, který souvisí se sedacím (ischiatickým) nervem, je též centrem tělesného pohybu, a proto je často nazývána sídlem života.
Odpovídá jí vodní živel a tedy i orgány v těle s ním spojené – jako je močový měchýř, ledviny, oběhový systém a samozřejmě genitálie a lůno.
Druhý lotos má šest rumělkově červených okvětních lístků, na nichž jsou odpovídající sanskrtská písmena v barvách zářivého blesku a body nad nimi. Ve středu je jasně bílý půlměsíc reprezentující hinduistické božstvo vod Varunu a tím též vodní živel. Tento půlměsíc je přibývající a tak jako skutečný vesmírný měsíc je proměnlivý a zároveň má velký vliv vyvolat utajené energie, tak také tento lotos může z podvědomí nechat vystoupit naše přání a pocity, ale též netušené síly, které mohou způsobit obrovské změny v našem životě nebo i ve světě. Pomocí druhé čakry se uvolňují naše skrytá přání a my jejich uspokojením dosahujeme změn. Tyto změny nás učí prožívat zkušenosti života, rozlišovat a dávají nám též uspokojení a z toho vyplývající pocit svobody. Potlačením těchto přání bychom dosáhli stejného výsledku jako při uzavření přehradní hráze a neumožnění odtoku. Po čase by došlo k protržení a katastrofě. Stejným způsobem musíme pochopit i funkci druhé čakry. Její podstatou je vodní živel, který jedná stejně jako voda. Je třeba ho regulovat správným způsobem a pak bude sloužit.
Další symbol, který se nachází ve druhém lotosu, je ještě jeden vnitřní lotos, který má osm okvětních lístků, nad půlměsícem. Uvnitř tohoto lotosu je semenná (bídža) mantra VAM, bílá jako podzimní měsíc. Ta v podstatě spočívá na zvláštním zvířeti, které se nachází uvnitř spodní části půlměsíce. Je to vodní zvíře makara, jakýsi aligátor s ocasem ryby. Ocas je stočený jako připomínka kundalíní, hadí síly. Toto zvíře se zdá být obrazem našich spotřebovaných přání a pocitů, které musí být využity, abychom postoupili dále. Druhá čakra nás tedy staví před nelehký úkol povznesení se nad protiklady a duality bez toho, abychom byli svedeni zároveň extrémy, které nám poskytuje svým otevřením se. Musíme neustále balancovat mezi vyrovnáním a centrováním se v této čakře. Jedním z jejích základních rysů je rozkoš, uspokojení. Uspokojení je potřeba, ale stává se dvojsečným mečem, který nás může zároveň zraňovat a vést v duchovním vývoji zpět, místo abychom postupovali. Člověk má jakýsi nejasný pocit, cítění, které však neprojeví jako emoci, skutečný cit, protože nemá vlastně dostatek informací, aby uvěřil jeho vlastní podstatě. Dojde tedy k potlačení, které se později ukáže jako škodlivé. Proto se musíme snažit pěstovat správné rozlišování, abychom rozeznali ve svém cítění to, co se chce přirozeně naším tělem projevit jako evoluční emoce způsobující uvolnění napětí, relaxaci a lepší komunikaci se světem. Tento nepotlačený tok vědomí očišťuje a léčí tělo, potlačení způsobuje tenzi a bolest. V tomto směru jsou pro vyrovnání ideální tanec a bojová umění.
Ochranným božstvem druhé čakry a Hari (Višnu), který sedí v horním středu nad semennou mantrou VAM. Je žlutě oděný, modré barvy a ve čtyřech rukou drží své atributy – ulitu (šankha), kyj (gada), lotosový květ a disk. Je krásný, mladý, s kučerami na prsou (šrívatsa) a šperkem kaustubha, který je symbolem duše. Je nesen bájným ptákem Garudou, napůl orlem, napůl člověkem. Napravo od Višnua sedí v červeném lotosovém květu bohyně Šakti Rákiní se dvěma hlavami, krásná jako kalich modrého lotosu. Má hebké údy, božsky krásné roucho zdobené množstvím šperků a chvěje se milostným vzrušením. Ve svých čtyřech rukou drží šíp (išu), lidskou lebku (kapálu), dvoustranný bubínek (damaru) a bojovou sekeru (parašu). Meditace na bohyni Rákiní a její uspokojení dává především hudební inspiraci.
Člověk, který medituje na tento druhý lotos, zbavuje se všech nepřátel, především zla egoismu. Odpadá od něj jeho nevědomost a dostává se mu bohatství slov jak v próze tak i ve verších.
Hlavní duchovní cestou pro druhou čakru, jejímiž hlavními funkcemi jsou sexualita a rozmnožování, je tantra. Protože si o této cestě povíme podrobněji později, připomeneme si nyní jen několik základních poznatků. Sexuality lze využít v rituálním spojení a sjednotit tak rozdíly a protiklady obou pohlaví i v sobě samém. Jak je psáno v tantrickém spise Rasakadambakalika: je-li přání známé pod názvem káma, rozkoš či láska – které je právě projevem druhé čakry – považováno za konečné, stává se nebezpečným. Avšak káma je pouze počátkem. Je-li mysl uspokojena kultivací kámy, jenom tehdy může povstat pravé poznání lásky. Tantra tedy učí vybrané jedince využívat této dvojsečné zbraně, aby se pozvedali až k nejvyššímu poznání. Proto také jedním z projevů druhé čakry je empatie, schopnost vcítit se do duševních stavů druhých lidí.
pro časopis Post, neuveřejněno v důsledku jeho zániku