Čtyři formy probuzení
Mluví-li se o probuzení, nemělo by se směšovat probuzení kundaliní s jinými formami probuzení. Probuzení čaker je zcela odlišné od probuzení kundaliní, stejně tak je odlišné probuzení sušumny. Probuzení múládhára čakry neznamená, že je probuzena kundaliní. Dokonce jsou-li probuzeny všechny čakry, neznamená to, že je probuzena kundaliní. Je třeba systematicky pročistit idu a pingalu a vytvořit mezi nimi harmonii. Dále by měly být probuzeny všechny čakry. Na to by se měla probudit sušumna a teprve potom vlastní kundaliní. Neprovede-li se to takto postupně, může dojít k negativním výsledkům. Je-li kundaliní probuzena před čakrami, může se zablokovat v některé z nich třeba na léta. To sice může dát praktikujícímu nějaké nadnormální síly, ale ty nejsou podstatné. Například, je-li probuzena pouze pingala, stává se člověk léčitelem nebo siddhou (je obdařen nadnormálními silami), je-li probuzena ida, stává se prorokem. Avšak je-li probuzena sušumna a kundaliní vystoupí do sahasráry, stává se džívánmuktou (zaživa osvobozený). Proto je třeba praktikovat postupně.
Ve většině textů se mluví pouze o vzestupu, málo o sestupu kundaliní. Když kundaliní vystoupí do sahasráry, spojí se zde Šiva se Šakti a jsou zažívány blaženost, poznání a pravé bytí. Přesto však sestupuje kundaliní dolů do múládhára čakry na hmotnou úroveň. Vysvětlení je velmi těžké, je to tajemství, které pochopí jen zasvěcenec, ale velmi zjednodušeně by se dalo říci, že tento sestup obohatí život na hmotné úrovni a produchovní všechny naše tzv. světské prožitky, přání atd.
Probuzení kundaliní
Tuto energii může probudit kdokoli, světci, sádhuové, spisovatelé, malíři, bojovníci, atd. S jejím probuzením se objevuje tvořivá inteligence a nadnormální síly (siddhy). Její zážitek je ovšem individuální a závisí na psychických centrech člověka (čakrách). Její první probuzení může být pudové na fyzické úrovni, ale správnou prací s ní lze dojít na úroveň jemněhmotnou, kde dojde k vzestupu lidského vědomí k jeho nejvyšším možnostem. Kundaliní je tvořivá energie. Při jejím probuzení dochází k obrovské transformaci na úrovni fyzické i psychické. Ta většinou bývá pozitivní, ale zpočátku mohou být projevy také nepříjemné. Všechny buňky těla se nabíjejí energií a dochází k procesu omlazení, změní se hlas, vůně těla a hormonální sekrece. I když změny jsou pozorovatelné, nezabývala se jimi doposud systematicky věda. Ovšem hlavní důvod probuzení kundaliní je dosažení samádhi a porozumění Nejvyšší pravdě tím, že dochází k spojení Šiva a Šakti.
Ačkoli klasická písma kladou velký důraz na probuzení kundaliní v múládháře, je velmi rozšířené nesprávné pochopení, že musí být probuzena pouze tam a procházet jednotlivými čakrami. Ve skutečnosti je sídlo kundaliní v sahasráře. Múládhára je pouze jakýmsi manipulačním centrem, stejně jako jiné čakry, protože pro většinu lidí je snadnější zde začínat. Jinak však šakti jde z každé čakry přímo do sahasráry. Ovšem probuzení není udrženo a odpovídající centra v mozku se opět utlumí. To je důvod, proč se vrací kundaliní do múládháry. Probudíme-li kundaliní v některé čakře, zažíváme zkušenosti pro ni charakteristické ve vědomí. To může také nastat, pokud se člověk zaměřuje pouze na jednotlivou čakru.
Metody probuzení kundaliní
Podle tanter může být kundaliní probuzena různými způsoby, které mohou být praktikovány jednotlivě nebo se i kombinovat. Avšak první metoda nemůže být praktikována, protože jde osamotné narození člověka.
Pomocí zrození
Tato metoda je možná u rodičů, kteří byli duchovně vysoce vyvinuti. Pokud se dítě zrodí s částečně probuzenou kundaliní, nazýváme je světcem a pokud ji má zcela probuzenu, je avatárem neboli synem božím.
Pomocí mantry
Je to velmi mocná, snadná metoda bez nebezpečí, která však vyžaduje hodně času a trpělivosti. Nejprve potřebujete obdržet vhodnou nebo odpovídající mantru od gurua, který zná jógu a tantru a který je schopen vás vést v sádhaně. Pokud praktikujete mantru bez přerušení, získáte zkušenost vyšší síly a jste schopni žít v běžném smyslovém životě s jeho protiklady. Vhodíte-li kámen do jezera, které má nepohnutou hladinu, vytvoří se na ní soustředné kruhy. Stejně tak při opakování mantry vzniknou z energie zvuku vibrace na oceánu vaší mysli. Při nesčetném opakování pronikne každou částí vašeho mozku a očistí vás zcela na úrovni fyzické, mentální a emoční. Mantra může být opakována nahlas, šeptem a mentálně. Tím se probudí metodicky a systematicky kundaliní. Opakování mantry může být též spojeno s dechem nebo ji lze zpívat nahlas jako kírtan. To vytvoří velkou sílu v múládhára čakře. Blízký vztah k tomu má náda jóga (jóga zvuku) - probuzení pomocí hudby. Zvuky jsou zde jako semenné mantry (bídža) a hudba vytváří určité melodie odpovídající čakrám. Je to nejjemnější a na nejvyšší míru vtahující způsob probuzení.
Pomocí odříkání, askeze (tapasja)
Odříkání je způsob, jak očistit mentální a emoční tělo vnitřním ohněm, který při něm vzniká a spaluje všechny nečistoty. Tímto odříkáním se nerozumí, že budeme stát nazí v mrazu, ležet na lůžku z hřebíků a jiné podobné věci. Při odříkání je třeba zbavit se našich špatných návyků a sklonů. V józe se to nazývá samskáry – ty vznikají díky činům vytvářeným v tomto životě a vásany – ty si přinášíme jako hluboce zakořeněné z minulých životů. Tento způsob vyžaduje neustálé uvědomování si svých myšlenek pocitů a skutků a práci se svými sklony. Je to tedy jakýsi psychologický přístup, který využívá vůle, rozlišování, prostého způsobu života a zřeknutí se mnoha věcí. Jde při něm o ovládnutí smyslů a uspokojení libosti a nelibosti. Je vhodný jen pro ty, kdo jsou toho schopni.
Pomocí bylin
Tato metoda je pouze naznačena v Jóga sútrách (IV, 1) jako prostředek, kterým lze dosáhnout meditace. V sanskrtu se byliny nazývají aušadhi a nemělo by se pod nimi chápat, že jde o takové drogy, jako je marihuana, LSD apod. Aušadhi patří mezi nejsilnější a nejrychlejší metodu probuzení, ale není vhodná pro všechny a znalosti o ní má velmi málo lidí. Jsou byliny, které mohou změnit přirozenost těla a jeho prvků a způsobit částečné nebo úplné probuzení kundaliní, ale neměli by být nikdy užívány bez kvalifikovaného vedení gurua. Důvod je ten, že některé mohou probudit pouze idu nebo pingalu a další mohou utlumit obě tato nádí a rychle vést k zbláznění. Proto jsou aušadhi velmi riskantní a nejistou metodou. Ve starých védských textech se často mluví o tzv. sómě. Sóma byla šťáva extrahovaná z liány, která se sbírala v průběhu temné lunární doby. Pak byla umístěna do hliněné nádoby a zahrabána pod zem až do úplňku. Po vyhrabání se z ní vylisovala šťáva a ta se požívala. To vyvolalo vize, zážitky a probudilo vyšší stav vědomí. Peršané znali nápoj, který nazývali hóma, což asi bude to samé. V Brazílii a některých afrických zemích se užívají halucinogenní houby a v oblasti Himálaje marihuana nebo hašiš. I v jiných částech světa lze nalézt obdobné byliny. S pomocí správných bylin může očištěný člověk vizualizovat božské bytosti atd. Jsou-li účinky bylin koncentrovanější, lze vystoupit z fyzického těla a astrálně cestovat. Často je to však pouze iluze a jen občas skutečný prožitek. Někteří lidé však byli schopni i tímto způsobem probudit kundaliní a vstoupit do samádhí. Protože však toto vědění bylo často zneužito nekvalifikovanými osobami, je dnes drženo v tajnosti. Aby při užití této metody nedošlo k poškození mozku a tkání, musí být žák připraven mentálně, emocionálně i fyzicky a mít odolnou nervovou soustavu.
Pomocí rádžajógy
V překladu znamená rádža jóga "královská jóga", protože využívá mnoha prostředků, které má člověk k dispozici. Jejím smyslem je spojit individuální duši s duší Nejvyšší. To se děje prostřednictvím koncentrace, meditace a následného sjednocení. Mysl dnešního člověka je však neklidná a stále činná, proto je pro něj nesnadné dosáhnout soustředění. K tomu, aby se mysl na ně připravila, je využíváno přípravných cvičení (hatha jóga, karma jóga, bhakti jóga, dechová cvičení, kontrola smyslů). Ovšem tato metoda vyžaduje vytrvalost, pravidelnost, stálost a trpělivost, takže je velmi náročná.
Pomocí pránájámy
Pránájáma nejsou pouze dechová cvičení a ovládnutí prány, nýbrž také probuzení vnitřního ohně prostřednictvím zádrží dechu, který může způsobit okamžitý vzestup kundaliní. Aktivují se také určitá centra v mozku, dosahuje se klidu mysli, nadnormálních sil, či snížení počtu nádechů, teploty těla nebo tepu srdce. Projevy probuzení mohou být velmi silné, proto je třeba mít opět silný nervový a emotivní systém a kvalifikovaného gurua. Vedle toho je třeba znát metody, jimiž vést pránu správnými kanály nebo jak její mocnější nahromadění zvládat. Není-li toto vše praktikováno, k žádnému probuzení kundaliní nedojde.
Pomocí krija jógy
Krija jóga je cesta činů. Je nejvhodnější pro současného člověka, protože umožňuje jeho stále aktivní mysli, aby byla využita. Je to ovšem metoda velmi pozvolná, nemá v sobě žádná zvláštní nebezpečí a dochází při ní k chvilkovému probuzení kundaliní a prožitkům s tím spojeným a zase k ustání její činnosti a pohlcení světským životem.
Pomocí tantrického zasvěcení
Tato metoda je vhodná pro velmi málo lidí, protože od nich vyžaduje překonání vášní, sexuální touhy a porozumění polaritě projeveného vesmíru. Může vás po ní vést opět pouze kvalifikovaný guru. Na rozdíl od ostatních způsobů nemáte žádné zvláštní prožitky, či vize. Vaše vědomí se rozšiřuje, až je dosaženo nejvyššího stavu. Nejde o cestu postupnou. Když je dosaženo toho pravého stavu, vše proběhne okamžitě a kundaliní je v mžiku v sahasráře.
Pomocí šaktipátu
Toto probuzení kundaliní provádí guru. Jde o okamžitou aktivaci kundaliní, která je ale jen dočasným zábleskem. Při této cestě můžete samovolně začít provádět různé pozice jógy, pránájámu, odříkávat mantry či pochopit stará písma, aniž byste se toto vše kdekoli učili. Další projevy jsou fyzické, např. zvláštní vůně těla, hebká kůže, zářivý pohled a celkové vyzařovaní. Energii může guru předat mnoha způsoby, např. dotekem, přes kousek látky, růžencem, květinou, ovocem nebo něčím, co je možné pozřít. To závisí na směru, který guru vyznává. Dále může energii předat přímo nebo na dálku, dopisem nebo po telefonu. Guru sám si rozhoduje, komu šaktipát udělí. Nezávisí to na dosavadním životě žáka, protože guru hledí především na vývoj duchovní a ne na rozvoj mentální či emotivní.
Pomocí odevzdání
Dalo by se říci, že jde o jakési přijímání všech věcí a situací tak, jak přicházejí, o osudovost. Vše je v rukou božích. Vůbec se nestaráte o probuzení kundaliní, jen věříte tomu, že až přijde čas, tento proces nastane. To může trvat libovolně neurčitou dobu a potom je náhle kundaliní probuzena. Je to metoda opravdu pro trpělivé a za všech okamžiků života stále věřící lidi.
Váma marga (cesta levé ruky) a probuzení kundaliní
Po celou dobu své existence je lidstvo ovládáno nejsilnější silou, která v něm existuje, pohlavním pudem. Všechny náboženské systémy a duchovní cesty se snažily vyřešit toto nutkání v člověku, a protože si s ním nevěděly rady, tak většinou sexuální touhu potlačovaly, zakazovaly nebo vytvářely různá morální pravidla pro to, jak se jí nezabývat. Její potlačení, obzvláště u mladých lidí, způsobuje velký psychický zmatek a někdy i mnohem horší stavy. Jóga nám říká, že normální sexuální život není ani duchovní ani neduchovní, ale začneme-li praktikovat duchovní cestu, stane se sex duchovní. U těch, kdo chtějí držet celibát, se stane duchovním celibát.
Tantra se ve starých písmech dělí na dvě cesty – váma marga (cesta levé ruky) a dakšina marga (cesta pravé ruky). Váma marga spojuje sexuální život s jógou, aby probudila spící energetická centra. Dakšina marga praktikuje jógu bez sexuálního kontaktu. Sexuální život je využíván k rozmnožování nebo uspokojení, ale v tantra józe je praktikován k dosažení samádhi. Muž a žena představují pozitivní a negativní energii. Na mentální úrovni je to čas a prostor. Během pohlavního aktu ovšem vycházejí ze své polarity směrem k středu. Setkají-li se v tomto středu, dochází k vzplanutí a projevu hmoty. To je hlavním smyslem tantrického zasvěcení. Ve všech aspektech života dochází k sjednocování pozitivních a negativních pólů, které jsou zodpovědné za tvoření. Tyto póly zároveň odpovídají za osvícení a zážitek jednoty, k němuž dochází. Díky ním dochází k vhledu do vyšší zkušenosti. Ve skutečnosti důležitější než energetické vlny, které vznikají během vzájemného sjednocení při pohlavním aktu, je proces vedení této energie do vyšších center. V tomto procesu se pracuje s prvky nazývanými Šiva a Šakti. Šiva představuje purušu neboli vědomí a šakti prakrti neboli energii. Vychází-li energie ven, je nazývána hmotnou, vchází-li dovnitř, je nazývána duchovní. Je-li tedy spojení mezi mužem a ženou prováděno správným způsobem, má to velmi pozitivní vliv na rozvoj duchovního uvědomění. Bod, z něhož se vše stvořené projevuje, se v tantře se nazývá bindu. Nachází se ve vyšších centrech mozku. Při vzniku emocí a vášní však klesá do nižších oblastí, kde se transformuje na sperma nebo vajíčko. Podle tantry je absolutně nutné uchovávat toto bindu. To slouží jednak k procesu regenerace a dále k duchovní zkušenosti, která je zažívána díky vzplanutí bindu. Proto jsou v tantře doporučována určitá cvičení, při nichž mužský partner zadržuje ejakulaci, aby si znovu uchoval bindu. Při spojení muže a ženy je nejdůležitější okamžik vzplanutí této energie, protože potom se dostává tato energie do vyšších úrovní vědomí. Ejakulaci muž zadržuje ne z důvodu, aby uchoval semeno, nýbrž proto, že energie neklesne do nižších úrovní. Ovšem energie bude stoupat do vyšších center jen tehdy, jste-li schopni prodloužit tento zážitek. Ejakulace snižuje teplotu těla a zároveň podléhá útlumu nervový systém. To má vliv na mozek. Z toho důvodu má mnoho lidí mentální problémy.
U ženy je místem koncentrace múládhára čakra, která je situována v děložním čípku. Je to místo, kde se sjednocují prostor a čas a explodují ve formě zkušenosti. Tento zážitek je znám jako orgasmus, ale v jazyku tantry se nazývá probuzení. Aby se udržovalo pokračování tohoto zážitku, je třeba v tomto místě nashromáždit energii. Obvykle k tomu nedochází, protože výbuch energie se ztrácí v těle během sexu. Aby k tomu nedocházelo, musí být žena schopna udržet svou mysl v absolutní koncentraci na toto místo. K tomu se provádějí určitá cvičení neboli krije. Protože toto cvičení je velmi náročné, musí žena zprvu delší dobu provádět stahy poševních a děložních svalů.
Podle tantry jsou dvě odlišné oblasti orgasmu. Jedna je v nervové zóně, která je prožitkem většiny žen a další je v múládhára čakře. Je-li během pohlavního styku (maithuny) praktikována sahadžoli mudra, probudí se múládhára čakra a je dosaženo duchovního neboli tantrického orgasmu. Není-li zatím žena schopna provádět sahadžoli, nedosahuje tantrického orgasmu a v důsledku toho prožívá orgasmus na úrovni nervového systému, který netrvá dlouho a následuje po něm rozladění a vyčerpání. To je častou příčinou hysterie a depresí u žen.
V tantrické praxi je velmi důležitý guru a je to právě žena, která zasvěcuje. Jenom díky její síle je možné provádět maithunu. V tantře přebírá žena aktivní roli. V pravý okamžik podnítí zážeh energie ze spojení, aby byl muž schopen provádět vadžroli. Proto se v tantře říká, že Šiva je bez Šakti neschopný. Při pohlavním styku tudíž udržuje muž vůči ženě ne vášnivý postoj, nýbrž na ni hledí jako na božskou Matku, Déví.
Účelem váma margy je tedy probuzení sušumny, vzestup kundaliní z múládhára čakry a probuzení nevědomých oblastí mozku. Pokud budete provádět tuto cestu s vášnivostí a nebude předcházet zklidnění mysli, hlava a mozek se vám budou zahřívat. V článku jsou zmíněna určitá cvičení (krije), která je nutno provádět při cestě levé ruky. Záměrně zde neuvádím popis těchto cvičení, protože je třeba k jejich správnému provádění guru.
Učitel (guru) a žák (šišja, čéla)
Jak je psáno již v Jóga sútrách, existuje jen jediný učitel, prvotní guru (ádiguru). Všichni ostatní guruové na různých úrovních bytí jsou pouze jeho projevem. Guru je tak důležitý, že je opěvován ve všech písmech a duchovních cestách, existuje dokonce Gurugíta, v níž jsou podrobně vyjmenovány všechny aspekty jeho důležitosti a způsoby jeho uctívání. Úrovně guruů jsou božská, siddhů a lidská. Podle tanter se může stát guruem i žena, pokud má potřebné schopnosti. Dokud guru má žáka, kterého nezasvětil, existuje mezi nimi normální lidský vztah. Teprve zasvěcením přebírá veškerou zodpovědnost za duchovní cestu žáka (šišji) a padají na něj všechny činy žáka. Proto si učitel velmi vybírá své žáky a ne každého se rozhodne přijmout. Typy žáků se dělí podle dobrého zrození, čistoty duše, schopností prožitku spojené s přáním po osvobození. Ti, kteří jsou sprostí, cizoložní, neustále připoutaní k hříchu, nevědomí, leniví, nemají zájem o náboženství, by měli být odmítnuti. Guru vstupuje do božského vztahu s žákem tehdy, když ho zasvětí. Zasvěcení (díkša) znamená, že žákovi sdělí mantru. Opakováním této mantry se zjeví její božstvo (dévata), které je zdrojem sil (siddhi). Mantra je vybírána guruem z těch, které jsou pro žáka vhodné a byly již dříve sděleny mudrci (ršii), případně ji guru upraví dle potřeby, takže se na ní také podílí a stává se tak za její předání zodpovědný. Potom se šišja nazývá podruhé zrozeným – poprvé fyzicky (z lůna matky), podruhé duchovně (díky předání energie – šakti – guruem). Od této chvíle existuje vztah mezi guruem a žákem až do okamžiku dosažení osvobození. Pak z lůna matky fyzicky jsou oba v naprosté jednotě a zmizí mezi nimi rozdíl.
Zasvěcení (iniciace, díkša)
Zasvěcením se rozumí předání mantry guruem. Aby mohl guru zasvěcovat, měl by guruem skutečně být, tj. mít schopnosti předávat a učit a jeho vitální síla (prána šakti) by měla sídlit v sahasrára čakře. Jako je obraz nástrojem (jantrou) obsahujícím božstvo (dévata), tak je tomu i s fyzickým tělem gurua. Zasvěcení může být tradiční, to je velmi rituální podléhající mnoha pravidlům, ale též netradiční, podle toho, jak uzná guru za vhodné. Rozhodně však je při něm předáváno poznání a ničen hřích. Božská šakti obsažena v mantře je předána z guruova těla žákovi. Bez zasvěcení jsou džapa mantry, púdža a další rituální činy bez užitku. Určité mantry jsou též zakázány šúdrům a ženám. Ovšem ani toto nemusí být dodrženo.